25 Mart 2014 Salı
Neden Coğrafya Öğreniyoruz?
İlköğretimden üniversite 1'e kadar olan toplam 12-13 yıllık eğitim öğretim sürecinde dolaylı ve doğrudan yolla coğrafya dersi gördük ve görmekteyiz.Ama bu dersi neden her hafta görüyoruz neden 12 senedir hocalarımız bu dersi anlatıyor diye kendimize hiç sormadık;sorduysak bile not ve sınavlar için kısa yanıtıyla kendimizi yanılttık sanıyorum ta ki siz bu ödevi verene kadar.Neden öğrendiğimizi düşündüğümde anladım ki kelimelerle ifade edemeyeceğimiz, sayfaların bile yetmeyeceği kadar geniş bir alan ...Mesleklerde,ekonomide,ticarette, savaş stratejilerinde,bilimde,kültürlerin şekillenmesinde,insanların yerleşimine vb. birçok alanda ve bu alanlarında birçok alt dalını da etkilediğini fark ettim ve bu yüzden kısaca ana başlıklarıyla ele aldım.İlk önce ilkokulda neden coğrafya öğretildi diye sorduğumda şu sonuçlara vardım kendimce;ilkokuldaki konulara baktığımda ve kazanımları incelediğimde ;İlkokulda coğrafya göstermedeki amacın öğrencinin ilk olarak yaşadığı ülkenin coğrafi şartlarını bölgelerini öğretmek ve doğa insan üzerinde durulmuş .Bu yolla öğrenciye coğrafyanın temeli olan doğayı ve insanı tanıyıp nasıl en etkili şekilde kullanacağı,insan ve doğa arasındaki ilişkiyi kavratmak amaç edinilmiş gözüküyor.Ayrıca ilkokulda küresel ısınma ozon ile ilgili ünitelerle ağaç yaşken eğilir misali çevre bilinci de coğrafya yoluyla verildiği görülmekte.Harita ,ölçek,plan konularının da temeli öğrencinin kafasında şekilledirilmektedir. Ortaokul coğrafya müfredatını incelediğimde ise öğrenciden bölgesini tanıyarak, sahip olduğu potansiyelleri bilerek küresel ilişkilerde nasıl kullanması gerektiği ve harita okuma becerileri kazandırılmak istendiği apaçık ortadadır.Öğrenciye bu yaşta ülkesinin ve dünyanın iklimi yer şekilleri yetiştirilen bitkiler çıkarılan madenler öğretilerek aslında ürünleri uluslararası pazarda hangi yöreye pazarlayabileceği hangi ürünü hangi yollarla elden çıkarabileceği öğretilmektedir aslında lisede de coğrafyanı bu ve daha birçok artıları vardır. Coğrafya öğrenmeliyiz çünkü dünya üzerinde karşı karşıya kaldığımız doğal afet sayısı çok fazladır kasırgalar,depremler,tsunamiler,seller,toprak kaymaları,çığ ve daha birçok afetten korunmak için afetlerden ders almış ve bu konuda sorumluluk bilinci kazanmış bir topluma ihtiyaç vardır.Zamanı ve mekanı en iyi şekilde kullanmak içinde coğrafyanın öğrenilmesi şarttır mesela bir plancı nereye hangi kayacın üstüne hangi zemine nasıl bir binanın dikileceğini nasıl bir yolun yapılacağını coğrafya bilgisiyle tespit eder.Aksi taktirde coğrafya bilgisinden yoksun bir kişi toprak kayma riski, deprem riski,sel riski vs. olan bir yere inşa planı çizebilir ve maddi ve manevi birçok zarara yol açabilir.Ayrıca coğrafya ile bir topluma çevresini ve doğayı koruma bilinci verilerek daha iyi temiz bir geleceğin temelleri atılabillir.Coğrafyayla arazi kullanımı bilinci oluşturularak ülkemizin en verimli topraklarının sanayi ve yerleşim yeri için kullanılmasının da önüne coğrafya öğretimiyle geçilmelidir.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder